top of page
Search

ניו יורק טריוויה #8 או: מה הקשר בין פגושים, גרגויילים והבניין הכי יפה בעיר?

הבניין הכי יפה בעיר בעיניי הוא הקרייזלר. אני כמובן ממש לא היחידה שחושבת ככה, וזה לא מפתיע, כי תראו תראו תראו את כל היופי הזה: https://www.booyorkcity.com/chrysler-building-birthday/


אם אכן נכנסתם ללינק, בטח ראיתם מלבד התמונות של החוץ והפנים גם את התמונה בשחור לבן של מרגרט ברוק ווייט יושבת על אחד הגרגויילים של הקרייזלר ומצלמת משם. אז לכבוד יום ההולדת ה-88 של הבניין שיחול ממש בעוד כמה ימים, רציתי לספר לכם קצת על הבניין וספציפית על אותם גרגוילים שמקשטים אותו.

קודם כל, למי שלא יודע, גרגוילים הם אלמנט פיסולי שקישט הרבה מאוד כנסיות גותיות גבוהות ומרשימות באירופה בין המאות ה-12 וה-16 בערך. הם הותקנו תמיד בפינות של גג המבנה ונראו כמו מפלצות כדי להרחיק את הרוחות הרעות מהכנסייה. על הדרך הם גם שימשו כמרזבים שמנעו היקוות של גשם בגג.

שנית, חשוב לדעת שלבניין קרייזלר קוראים ככה כי הוא היה שייך לחברת המכוניות קרייזלר, ושגורדי שחקים בניו יורק הם כמעט תמיד פרסומת לחברות שהקימו אותם במקור (זוכרים את בניין הרדיאטורים?).


ועכשיו נחבר הכל ביחד: 

כשוולטר קרייזלר, הבעלים של החברה, ביקש שיבנו לו בניין, אחד המודלים שהיה לאדריכל בראש הוא אותן כנסיות גותיות מפוארות ומעוררות השתאות מימי הביניים, והקישוטים שבאו איתם. אבל מאחר שאין יותר צורך להבריח רוחות רעות כי רוב האנשים בשלב הזה כבר ידעו קרוא וכתוב והפסיקו להאמין באמונות טפלות + המציאו דרכים אחרות לנקז מי גשמים, הגרגויילים החמדמדים והלא מפלצתיים שממוקמים בקומה ה-31 וה-61 הם בעצם רק דבר אחד: קישוט. אבל לא סתם קישוט, אלא שחזורים של קישוטי מנוע מהמכוניות של קרייזלר עצמו שנוצרו בשנות ה-20. כלומר: פרסומת לבניין ולמה שיש בתוכו, שזה קולי ואסתטי בו זמנית!

חוץ מזה יש הטוענים שסוג אחד של הגורגוילים, העיטמים, הם גם סמל לאמריקה, ושהעיגול עם הכנפיים הוא בעצם הכנפיים של מרקורי, שליח האלים, האל הכי מהיר ואל המסחר - תכונות שחברת מכוניות בשנות ה-20 רצתה להבליט. וחוץ מכל אלה, החלק העליון והמפורסם של הבניין אמור להיראות כמו כנפי צד של מכוניות בנות הזמן, רק עם יותר חלונות, מן הסתם, כי מי שם חלונות על צד של מכונית זה לא הגיוני, אבל בבניין הכי יפה בניו יורק זה כן הגיוני, כל הכבוד לך אדריכל חכם! ורוצים לדעת מה הופך את האדריכל, ויליאם ואן אלן, לבאמת באמת באמת חכם ככה שהקרייזלר היה, לפחות לשנה, הבניין הכי גבוה בעולם? בואו לסיור מידטאון איתייי!




589 views0 comments
bottom of page