top of page
Search

ניו יורק טריוויה #6 או: למה לניו יורק קוראים התפוח הגדול?

נכון שזאת שאלה שלא חשבתם שהיא שאלה אבל שעכשיו אתם תוהים לגביה באמת?

אז לאורך המאה ה-19 השתמשו במונח "תפוח גדול" לתאר דברים שהם הטופ של הטופ - את האובייקטים הכי טובים מסוגם. "להמר על התפוח הגדול", למשל, היה ביטוי שמשמעו להיות בטוח לחלוטין במשהו, להמר על הדבר הכי טוב שלך. הסיבה שהשתמשו דווקא בתפוח הייתה כי במאה ה-19 התפוח היה מצרך נחשק ונחשב מאוד, משהו שנותנים למורה כדי להתחנף אליה, הביטלס של הפירות, אם תרצו.* 


אז מה הקשר לניו יורק? התשובה היא סוסים. במשך שנים סייסים בניו אורלינס היו קוראים למירוצים שמתרחשים בניו יורק "התפוח הגדול", כלומר, עבורם זה היה קרב השיא - כולם רצו להגיע לשם, זה היה הטופ של הטופ עבורם. ב-1924 כתב ספורט מפורסם הכניס לטור שלו את הסלנג הזה וכתב: "התפוח הגדול, החלום של כל נער, והמטרה של כל אנשי המרוצים. יש רק תפוח גדול אחד. והוא ניו יורק". ברגע שזה נכתב על דפי העיתון - הביטוי התחיל לתפוס. כך, בשנות ה-30 נגני ג'אז מהארלם התחילו להשתמש בביטוי לתיאור העיר ואפילו פתחו מועדון ג'אז וקראו לו "התפוח הגדול". גם עבורם, שהיו רגילים לנגן בעיירות מסכנות ברחבי ארצות הברית תמורת סכומים זעומים, היו "הרבה תפוחים על העץ, אבל כשקוטפים את ניו יורק, קוטפים את התפוח הגדול". 


החותמת הסופית הוטבעה בשנות ה-70, שנים של שפל כלכלי וחברתי גדול מאוד בניו יורק. באותה תקופה אף אחד לא רצה להגיע אליה כי כל דקה בערך פרצו לאיזה רכב או שדדו חנות, ופרנסי העיר רצו בכל מאודם לשקם את התדמית שלה. או אז, אחד מאנשי קמפיין התיירות שהם שכרו החליט לקרוא לה "התפוח הגדול" באופן רשמי, כי הוא נזכר במשמעות שאותם נגני ג'אז נתנו לה כשהוא היה ילד. ותשמעו, זה עבד. כי אם אומרים מספיק פעמים על עיר שהיא "הכי טובה שיש", היא אולי באמת תהפוך לכזאת! אז היי, אני מדריכת הסיורים התפוחה הגדולה! ככה עושים את זה? לא? אוקי ביי.


*למי שמעוניינ/ת עוד להבין למה דווקא תפוחים, הנה מאמרון מרתק על ההיסטוריה של התפוחים בארצות הברית. די לצחוק עליי. זה באמת מעניין!


6,454 views0 comments
bottom of page